21
nov
Számos félreértés kering a köztudatban a jóga fogalmával kapcsolatosan. Álljon itt egy különféle védikus és tantrikus szentiratokból származó definícióhalmaz, hogy némileg közelebb kerüljünk a valódi fogalomhoz, ugyanakkor távolabb a pusztán mozgáskultúrával való azonosítástól.
A védikus iratokban:
- „A yoga a tudat módosulásainak megszüntetése.” /Patanjali Yoga Sutra 1.2/
- „A yoga a Valóság közvetlen megismerése” /Brahma Sutra Bhasya 2.1.3/
- „Amikor az elme az Én-be olvad, sem öröm, sem fájdalom nem marad a testet öltött számára. Ez a yoga.” /Vaisesika Sutra 5.2.17/
- A yoga: egyhegyűség.
- A yoga: a cselekvésben lévő tudás.
- A yoga a szenvedéssel való egyesülés megszakadása. /Bhagavad-Gítá/
A tantrikus iratokban:
- „A yoga szó jelentése: ’nirvana’, avagy Śiva állapota.” /Lingapurána 1.8.5 /
- „A yoga, egy entitás egysége a többivel” /Malinivijayottara-tantra 4.4 /
- „A yoga Annak elérése, amit Keresel” /Svacchanda-tantra-uddyota 6.45/
- „A yogin az, ki az Önuralmat birtokolja” /Mrgendra-tantra 2a/
- „A yoga: Śaktival való kapcsolatból spontán születik” /Parákhya-tantra 14.98/
- „A yoga: a szamádhi bekövetkezte.” /Parákhya-tantra/
- „A yoga: Istenbe való merülés (samávesa), ami az Ő Természetén való kontemplációból következik „ /Parákhya-tantra 14.99/
- „A yoga az ellentétpárok egyesüléséből következik, mint a ki és belégzés, a nap és hold vagy az individuális én és Univerzális Én.” /Gorakshanáta Yogabija 89-90/
- „A yoga annak Felismerése, hogy Śiva és az önvaló nem különbözik” /Saradátilaka 25.2/
- „A yoga a Legfelsőbb Létező valódi ismerete” /Saradátilaka 25.3/